top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תתמר עמישב

צאו מהמשבר.. העתיד כבר כאן.. הוראה דרך גיימינג/תמר עמישב


קרונה 2020... בעודי שקועה כאמא לשישה בהוראה מרחוק: המורים כל כך, כל כך רחוקים, ואני יותר מדי קרובה ומוצפת. החלטתי לשחרר... לשחרר את עצמי מאלפי הווטסאפים והמיילים ואת הילדים מהעצבנות שלי. מיואשת לחלוטין מכמות השעות שהם מבלים מול מסכים החלטתי לעצור ולהתבונן במה הם מתעסקים. מצאתי את ארבעת הגדולים (גליאי 9-17) בתחרות מיינקרפט שיצרו לעצמם. המטרה, לבנות איצטדיון. הילדים שמחו שאני מתעניינת בהם פתאום- ואני, אני הייתי בהלם. הילדים השקיעו שעות על גבי שעות בפרטי פרטים ובנו שלושה איצטדיונים מקוריים, מיוחדים ושונים לחלוטין אחד מהשני. חודשיים לאחר מכן, חזרנו לאיזושהי שגרה מתונה. היום נכנסתי הביתה ולא הבנתי למה הבן שלי מדבר עם המחשב (ולא בזום???), הילד בונה יחד עם חבר עיר: כן עיר, הוא המושל, מחפש כיצד להרוויח עוד כסף כדי לכלכל את הבנייה ואת התושבים (יש כבר 100), בינתיים עוסק בפוליטיקה, והכל בשיתוף פעולה עם החבר- שנמצא בווטסאפ.


מזה מיינקרפט בכלל?

מיינקרפט (minecraft) הוא משחק בו יכולים השחקנים ליצור כמעט כל דבר, בעולם וירטואלי. הילד או המבוגר בונה בקוביות כמעט כל דבר שעולה בדמיונו. המשחק יכול להיות פשוט או מורכב, והכל תלוי באדם המשחק.


והקשר לחינוך?? להוראה?? מיינקרפט? באמת?

רגע! מה הם ילמדו?


מיומנויות המאה ה-21, כבר אמרנו?



1. למידה שיתופית- שנים אנחנו עוסקים בחשיבות למידה שיתופית, דפים שלמים מוקדשים לתוכניות של משרד החינוך. אבל אם נצא מהקופסא וניתן לילדים להוביל אותנו נמצא שהם כבר שקועים עמוק בלמידה שיתופית כבר בתוך הגיימינג על כל צורותיו. אנחנו רק צריכים ללכת ולפגוש אותם שם.


2. טיפוח לומד עצמאי- ילדים משחקים, לומדים ויוצרים בגיימינג בלי התערבות או הכוונה של מבוגר, מנחה, מדריך, מורה או יועץ. ייתכן שכדאי ואף רצוי לחשוף ולכוון ילדים שלא שולטים במיומנויות של גיימינג להיות עצמאיים.


3. שימוש בכלי תיקשוב... טוב, לא צריך להרחיב...



4. פתרון בעיות- בעיות אינספור יעלו כשהילד אחראי על מקומו בקהילה וירטואלית ואת הפתרונות יצטרך למצוא בעצמו עם חבריו.


רגע!!! מה עם תחומי דעת? עברית, מתמטיקה, מדעים?


כאן המקום לשבור את הכלים, את הגבולות ולהיות יצירתיים. ו..... מיינקרפט כבר יצרו פלפטפורמה חינוכית (כעת בחינם- קרונה עדיין מגפה עולמית).


מתמטיקה- לדוגמה, הילדים מכינים סרטון (במיינקרפט) על חיסור- הם בוחרים כיצד לייצג את התכנים ומזמינים חברים לדון יחד על פתרונות. עברית (חינוך לשוני)- בעקבות סיפור בכתה מכינים את המיקום, את הדמויות ומציגים יחד בשיתופיות עולם דמיוני שלם. היסטוריה- בניית פירמידות, הכנת חדרי בריחה, דרך גיימינג (ובעברית משחקנות) נוכל להגיע לכל מקום ולכל זמן.


מוטיבציה כבר יש? אולי לילדים, אני קצת נבהלת.


יחד עם זאת...

"הדרך הטובה ביותר לעשות משהו, היא פשוט לעשות אותו." (אמיליה ארהרט)


אני קופצת למים... וורטואלית...


העזתם? כבר ניסיתם? קטן עליכם?


ספרו לי: tamaramishav@gmail.com


שלכם,

תמר


תמר עמישב

מרצה, מדריכה ודוקטורנטית

ובעיקר אמא לששה




371 צפיותתגובה 1
bottom of page