top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תתמר עמישב

גיל הרך, הגיל המאתגר ביותר בלמידה מרחוק! למה? ומה הלאה?

תמר עמישב



אנחנו עדיין מלקקים את הפצעים ואוספים את השברים מהגל הקודם והנה מתחילה לה גל חדש: ילדים בבידוד גננות בסגר ותחושה של אי יציבות ממשיכה להציף אותנו. אנחנו מנסים להפיק לקחים, ללמוד מההצלחות ומהאתגרים כדי להיות יותר מוכנים לעתיד הבלתי צפוי.


מבט אחורה:

הבן שלי (בן 4) לבש פיג'מה במשך שלושה חודשים, צפה יותר מדי זמן במסכים והלך לישון בזמן שהגדולים הלכו לישון... בחצות! בעוד חברותי מפיצות תמונות מעוררי השראה בפייסבוק: יצירות אומנות גרנדוזיות, פעילויות ספורטיביות, הצגות משפחתיות והכל מתוקתק במערכת משפחתית שתלויה בסלון. נודה על האמת, פייסבוק מזמן הוא פייקניוז, גם אצלנו היו הפעלות (רק לא מצולמות ומתועדות), ואצל החברות שלי, אני יודעת שהיו המון ימים מאתגרים. בזמן שהווטסאפ והמייל שלי התפוצץ בהודעות, לינקים, סרטונים והזמנות לזום מבתי הספר שמחתי והודיתי על השהות והארכה שניתנה לי ולכל ההורים בגן.

גיל הרך הוא גיל קסום, מרגש וייחודי, אבל אין מאתגר ממנו בתקופה של למידה מרחוק. למה?




האתגרים

  1. אוריינות דיגטלית:

הילדים של ימינו מדהימים אותנו כל פעם מחדש ביכולות הטכנולוגיות שלהם. אם פעם הקטנים היו צופים בבייבי איינשטיין, היום כל עולל יודע ללחוץ על "נגן" בסרטון של יוטיוב, להחליף בין סרטונים, ולשלוח אימוג'ים לסבתא. אך הכישורים האלו אינם כישורים תומכים בלמידה אפקטיבית.

2. היררכית המסכים: הורים עובדים, אחים ואחיות בוגרים:

בשיחה עם טלי פז, רכזת גיל הרך במתי"א יחדיו, שמעתי על האתגרים הרבים שהיו בלמידה מרחוק. אחד האתגרים המרכזיים בגיל הרך לדעתה, הוא חלוקת המסכים במשפחה. ילדים שלומדים בתיכון ובבתי ספר תמיד יקבלו קדימות למסך לצורך למידה. לעומת זאת, הילד הקטן שיש לו זום עם הגננת לא יקבל קדימות. טלי צודקת והחלוקה הגיונית.

3. טווח קשב:


טווח הקשב של ילד בן ארבע נע בין 8-16 דקות. יום שישי, הגננת האלופה של הבן שלי עושה איתם קבלת שבת, אני נותנת לבן שלי את הטלפון, שמה לו אוזניות, מחברת אותו לזום (הפעם זכרתי להשתיק את הרמקול) ורצה למטבח כדי לנסות להספיק להכין משהו לשבת. אני שומעת אותו שר ומתענגת. כמה דקות לאחר מכן, הילד כבר לצידי מבקש לעזור להכין חלות. השקט נגמר, אבל עוד הזדמנות ללמידה מתחילה.


4. עולם לא יציב:


התקופה שלנו מאופיינת באי-יציבות. הורים מנסים לתמרן בין חינוך ילדים לעבודה, הורים ללא עבודה, בדידות חברתית, ומחלה מתשתוללת. לנו כמבוגרים קשה, קל וחומר לילדים הקטנים. ילדים צעירים לומדים מתוך אינטראקציה עם חברים, תיווך של מבוגר בסביבה עשירה המזמנת למידה. לכן, כדי למנף את הילד ההורה נזקק להיות פנוי יותר מתמיד, להפוך את הבית למקום שמעודד למידה, ולאפשר לילד לחקור ולשחק. בעולם אידיאלי הייתי פנויה לכל זה, אבל העולם שלנו פחות מאידיאלי כרגע.


מבט קדימה:




1. העצמת הורים


כגננות, המרחק מאוד קשה לנו, אחנו רוצים להעניק את הטוב ביותר לילדים בגן, כשהילדים לא נמצאים בגן הפיזי כמעט כל האחראיות מוטלת על כתפיהם של ההורים. לכן חשוב להעצים אותם, לתמוך, להקשיב ולעודד. תמיד קיימת שותפות חזקה בין ההורים לצוות בגן אבל בתקופתינו חשיבות העיניין גוברת. לכן כדאי לחשוב יחד עם ההורים איך ניתן לקדם את הילדים יחד. ידע הוא כוח, לכן כדאי להעניק להורים ידע, ברגע שההורה ידע מה מצופה מהילד מבחינה קוגניטיבית, התפתחותית, פיזית ורגשית הוא יהיה מסוגל להיות יותר משותף. לאחר מכן ניתן לבנות יחד מערכת, ותוכנית עבודה שבועית.

טיפ: להכין סרטון הדגמה להורים איך את מקריאה סיפור לילדים- ולפנות להורים ישירות ולהסביר מה את עושה ולמה.


2. חומרים מוכנים:


ביום העצמאות חיכתה לנו הפתעה בגן, ערכה ליום העצמאות, מכתר ועד עפיפון. הילד התמוגג, התרגש והיה פעיל במשך שעות. כדאי לחשוב כיצד לשלב חומרים שבועיים לילדים שיגיעו הביתה, או באיסוף עצמי. כך נעשיר את הסביבה הטבעית של הילדים, ונפחית את הצורך למסכים. הילדים יכולים לצלם או להסריט את עצמם ולשלוח לגננת. לחלופין, ניתן להשתמש בפלטפורמה א-סנכרונית כמו גוגל קלסרום כדי לשתף את התוצרים של הילדים. כך הילד יוכלו לראות מה החברים הכינו ויעודד את הילדים הפחות פעילים להכין תוצרים משל עצמם. אתר א-סנכרוני יכול להוות פלטפורמה גם למפגש זום בו הגננת יכולה להראות את התוצרים של הילדים ולדבר איתם על מה שהכינו.

טיפ: לכתוב תלג"ן ולארגן אלו חומרים תזדקקי כך תוכלי לעמוד מראש את הצרכים.


3. קשר אישי וחברתי:


קיימים דרכים מגוונות לחזק את הקשר עם הילד- דרך וואסאפ וידיאו, מכתב בדואר, שיחת טלפון או הודעה קולית. אך הקשר החברתי בגיל הרך מאתגר ביותר. אין כמו שני ילדים שיושבים סביב משחק משותף ופשוט משחקים. דווקא את הצד של המשחק הדידקטי ניתן לחזק בלמידה מרחוק. המשחק לא חייב להיות טכנולוגי, אלא ניתן להשתמש בקלפים דרך זום או לשלוח משחק דידקטי הביתה והילדים יכולים לשחק ביניהם. כדאי להכנס לאתר של מור קנדי- פשוט למשחק, לעוד רעיונות טכנולוגיים.

טיפ: לחלק חבילת קלפים לכל ילד כדי שיהיה לו בבית לעת הצורך.


5. ארגון חומרים בפלטפורמה אחת:


חומרים מאורגנים באתר, בפייסבוק או במערכת שבועית עם לינקים והסברים מאפשרים נגישות גבוהה יותר להורים. מערכת שבועית שידועה מראש מקלה על ההתארגנות של ההורים ומאפשרת למידה מיטבית. יהיו הורים שיכולו להיות פנויים יותר וכאלו שפחות, אבל ברגע שהכל מאורגן במקום אחד יש להורים אפשרות רבה יותר להכנס בזמן המתאים להם וללמוד עם הילד או הילדה.

טיפ: פתחו גוגל קלסרום או דף פייסבוק לגן


6. בריאות נפשית ופיזית:


קיימת קורילציה בין ההתפתחות הקוגניטיבית לבריאות נפשית ופיזית של הילד. לכן חשוב לדאוג לרווחה הפיזית והרגשית של הילדים. ניתן לשלב במפגש סנכרוני התעמלות בוקר, להקדיש זמן במערכת להתעמלות יומית ולשלוח המלצות להורים. ניתן לקיים מפגשים להורים עם הפסיכולוג של הגן, המלצות על כלים פרקטיים וסימני אזהרה.

טיפ: לשחק עם הילדים משחק זכרון של פרצופי רגשות


7. אוריינות דיגיטלית:


כדאי ללמד את הילדים להשתמש בזמן שהם בגן בכפתור של רמקול ובכפתור של מצלמה, ללמוד כללי התנהגות ולתרגל אותם ולהעלות את הדברים כשיח בגן. לאחר מכן ניתן להשתמש בכלי של המצלמה במשחק כמו "נחש מי". בפגישות זום

טיפ: נסו לשחק "נחש מי" בגן כדי שהילדים יכירו את המשחק


8. למידה שיתופית גלובלית:


היום אנחנו יודעים שאנחנו לא לבד. כל העולם מתעסק בלמידה מתוקשבת, היברידית, סנכרונית וא-סנכרונית. אנחנו כולנו לומדים, מלמדים ולומדים אחת מהשניה. גם ההוראה שלנו חייבת להיות שותפית יותר, לכל גננת יש צוות, שתפו את הצוות, העבירו מפגשים יחד בזום, פצלו את הילדים לקבוצות קטנות כדי שיהילדים יוכלו לתקשר אחד עם השני ואתכן.

טיפ: כנסו לזום ולמדו איך לצרף co-host.


מה הכי אתגר אתכן או את הילדים שלכן בתקופת הסגר? כיצד את מתכוננת לשנה הבאה? יש לך המלצה משלך? הוסיפי בהערות..


שלכם,

תמר


תמר עמישב

מרצה, מדריכה ודוקטורנטית

ובעיקר אמא לששה








59 צפיות0 תגובות
bottom of page