top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תתמר עמישב

9 המלצות לצוותים חינוכיים-טיפוליים המלמדים תלמידים בכיתות חינוך מיוחד בתקופת קרונה

1. אישי ולא רוחבי.

מה קריטי כעת? מה יכול לחכות?

כל תלמיד הוא יחיד ומיוחד, נסו לאפיין מהו הדבר החשוב ביותר שאליו נזקק הילד בתקופה הקרובה.

בחרו מיומנות אחת או תחום ידע ספציפי שהוא מהותי ביותר ויתרום להתקדמות הילד. לאחר שחשבתם על מיומנות קריטית שתפו את הילד ו/או את הוריו. מה דעתם? השתדלו לערב אותם והיו גמישים, ייתכן שכדאי לחשוב אחרת. הציבו מטרות ויעדים אופרציונליים, ישימים ומצומצמים.

2. כאן ביתי

נסו להתאים את ההוראה ליכולות של כל בית. האם יש אחים/אחיות בוגרים שיכולים לעזור? האם סבא או סבתא יכולים ליטול חלק מרחוק? האם יש אפשרות לתלמיד להשתמש באמצעים טכנולוגיים? האם ההורים פנויים לתמוך בהוראה? האם ישנם תחומים שההורים היו רוצים לקדם?

3. טובים השניים מן האחד

בכל כיתת חינוך מיוחד יש צוות רחב ולכן לא כל העומס צריך ליפול על איש צוות אחד. היעזרו בעמיתיכם. כיצד מורים/מטפלים/מדריכים יכולים לתמוך במטרה שנבחרה? האם יש להם רעיונות נוספים?

4. פחות זה יותר

מצומצם! קטן! רק מה שקריטי!

5. zoom in

השתמשו ב-zoom או בhangouts (כלי של גוגל) או בכל אמצעי אחר וגלו את הכוחות של כל כלי. אם אתם נפגשים עם כלל הכתה כדאי להתייעץ עם ההורים על תכיפות המפגשים, אורך המפגש וכו'. כלים כגון zoom מאפשרים קשר בין הילדים וקשר איתכם. ניתן ליצור חדרים (קבוצות קטנות) בהם ניתן לחלק משימה ולאחר מכן לחזור "למליאה". למדו את הילדים איך להתשמש בזום או בהנגאווט. לא כל ילד יכול להיות קשוב לאורך המפגש כולו.

6. zoom out

שקלו לערוך מפגשים אישיים עם ילדים בצורות אחרות (שיחת טלפון, שיחת וידיאו, מכתב אישי במייל, מכתב אישי בדואר) זכרו, ש-zoom אינו תמיד כלי אולטמטיבי. ניתן להתשמש גם בכלים טכנולוגיים סנכרוניים (לייב) וא-סינכרוניים (שהם אינם בלייב) כגון, דוקס, שאלונים וכו'. על כלים אלו ארחיב בפוסט הבא. כמובן אפשר לקדם למידה משמעותית גם ללא כלים טכנולוגיים.

7. נק' כוח, עצמאות ומוטיבציה

לאחר שערכתם שיחה אישית עם הילד, נסו לחשוב כיצד ניתן להביא את כוחותיו לידי ביטוי. מה הוא היה רוצה ללמוד? איך הוא היה רוצה ללמוד? נסו לחשוב איתו יחד מה הוא יכול לעשות באופן עצמאי. רק בצורה משמעותית ושיתופית הילד יוכל להתשמש בכוחותיו כדי להתקדם.

8. יצירת מערכת קבועה וידועה מראש

חשוב שיהיה ברור לתלמידים ולהוריהם מה יש ומתי כדי שיוכלו לוודא שאין התנגשויות עם צרכים של בני משפחה אחרים. זכרו שמספר האמצעיים הטכנולוגיים מוגבלים בכל בית.

9. למידה מרחוק בזמן משבר

אנחנו לא לומדים רק מרחוק אלא לומדים ומלמדים מרחוק בזמן משבר. שמרו על עצמכם, היו קשובים לתלמידיכם. אנחנו במצב חדש וחדשני יש לנו את היכולת להתקדם אבל רק אם נהיה סובלנים כלפי עצמינו וכלפי תלמידינו והוריהם. גמישות כעת היא המפתח בתקופה לא יציבה.



בינתיים הנה טיפ שתוכלו להשתמש בו כבר מחר: הכינו טבלה, הכניסו את שמות תלמידיכם, החליטו על מטרה אופרטיבית אחת מצומצמת לכל תלמיד וקבעו זמן לדבר עם צוות ההוראה, הילד והמשפחה.


מוזמנים להגיב: מה עובד בכתות שלכם? מה לא עובד? על מה תרצו לשמוע בהמשך?



שלכם,

תמר עמישב


מדריכה, מרצה

ודוקטורנטית באוניברסיטה העברית

ניתן ליצור איתי קשר במייל: tamaramishav@gmail.com



644 צפיות0 תגובות
bottom of page